Waarom creatief denken?

Omdat creatief denken in hoge mate bijdraagt aan persoonlijk geluk. Het is de  manier van denken die je helpt bij het oplossen van verschillende problemen waarbij er niet één goed antwoord is. Een huis-tuin-en-keuken probleem met meer of minder urgentie, maar ook werkgelegenheid voor jezelf met een bedrijf dat voorziet in een behoefte waar we nu nog geen weet van hebben. Met alle gelegenheid om je professionele kennis te combineren met al je talenten.

Je bewust zijn van het creatieve denkproces, het proces kennen en kunnen toepassen, geeft je het zelfvertrouwen dat je overal een oplossing voor kunt bedenken.

Worden wie je bent

Ieder kind heeft een unieke combinatie van intelligentie(s) en talenten en met precies die combinatie kan het maximaal meerwaarde creëren voor zichzelf en voor de maatschappij. In het onderwijs worden kennis en vaardigheden aangeleerd die een beroep doen op een deel van deze kwaliteiten. Of je goed bent in rekenen en taal ontdek je snel genoeg. Onderwijs ontwikkelt de manier van denken die logisch, taalkundig en mathematisch is en die uiteindelijk gericht is op wetenschappelijk denken, denken met de linker hersenhelft. Creatieve denkers pendelen tussen linker- en rechter hersenhelft, gebruiken hun kennis en hun talenten. Ervaringen uit de privésfeer gaan een synthese aan met professionele kennis en leveren nieuwe inzichten op. Om creatief te kunnen denken is het ontdekken van je talenten en het ontwikkelen ervan essentieel. Hoe meer verschillende interesses en ervaringen hoe beter! Uit de Geluks-wetenschap weten we dat mensen die van hun hobby hun beroep hebben gemaakt veruit het gelukkigst zijn. Kennelijk is het inzetten van je volledige potentieel iets waar wij mensen veel bevrediging uit halen, daarom is creatief kunnen denken voor iedereen van groot belang.

21e Century Skills

Hoe meer kennis hoe hoger op de maatschappelijke ladder? Dat is twintigste-eeuws denken. In onze snel veranderende maatschappij met nieuwe, ongekende digitale mogelijkheden is kennis beschikbaar, kennis delen is een trend. De rol van de docent verschuift van degene die over alle kennis beschikt naar degene die helpt om de vragen te stellen waarmee jij zelf kennis kunt opdoen. Dit lijdt tot een nieuw soort leren waarbij de leerling zichzelf leert sturen in het verwerven van kennis en in het delen van kennis met anderen, zodat hij levenslang kan blijven leren. Kinderen van nu vinden dit een leuke manier van leren. Het gebruik van digitale media is eenvoudig, Apple is groot geworden door het gebruikersvriendelijke besturingssysteem dat zij hebben ontwikkeld. Kinderen leren er spelenderwijs mee werken en ook dat vinden zij erg leuk.

Model21CSKN_06Voor onderwijs in de 21e eeuw worden nieuwe competenties van belang geacht. Als basis moeten alle kinderen de eigen taal beheersen en kunnen rekenen, maar de competenties die in de tweede cirkel staan de nieuwe kernvakken vermeld. Creatief denken omvat ‘creativiteit’, ‘probleemoplossend vermogen’ en ‘kritisch denken’. In de buitenste cirkel staat hoe de mens van de 21e eeuw wordt gezien: betrokken, ondernemend en nieuwsgierig. Werkelijk nieuwe oplossingen ontstaan vanuit persoonlijke betrokkenheid met de wereld, de maatschappij en de medemens. Zonder nieuwsgierigheid naar kennis en oplossingen die anderen gevonden hebben ontwikkel je niets nieuws, kennis is een essentieel element van creatief denken. Zonder het zelfsturend vermogen om nieuwe ideeën te vertalen van de tekentafel naar de werkelijkheid breng je niets tot stand. Creatief denken is het werkwoord van de 21e eeuw.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>